groep 4a

juf Nienke Bergwerff (woe, do, vr)
Juf Esther van Veen (ma, di) en daarna juffrouw Inge Noordzij (ma, di)

   MBF5781 Custom  

SKVR collage

Het was een feestdag woensdag. Na het voorlezen met knuffels gingen we spreken met trommels onder leiding van twee docenten van het SKVR. Allerlei verschillende trommels, afkomstig uit de hele wereld hadden ze meegenomen. Op de wereldkaart stond aangegeven waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Na het luisteren naar een trommelgesprek, mochten alle kinderen meewerken aan het trommelgesprek. Eerst per instrument en uiteindelijk met de hele klas tegelijk. Iedere groep van trommelaars kregen een solo moment in het muziekstuk. Met de hele groep werd het stuk afgesloten. De kinderen kregen van de docenten een applaus en wij gaven een Dank je wel applaus aan de docenten.

lezen met je knuffel collage

Je diereenknuffel voorlezen, wie wil dat nu niet? Het was een feestje - en goed dat er voorgelezen werd - en geluisterd werd door de dieren! 
Dit zouden ze allemaal wel iedere dag willen doen. 

Herken de ware Romein

  • Op schoolreis naar het Archeon. In de ochtend met de groepjes door het hele park gewandeld. Heerlijk dat je zomaar aan helmen, maliënkolders en zwaarden mag komen. Tijdens de lunch was er een ridder te paard die een demonstratie gaf.
    's Middags een doe-route Prehistorie. De ene groep werd begeleid door een jager, de andere door een boerin uit de prehistorie. Zij vertelden van alles en lieten veel dingen zien. De ene groep ging broodjes bakken, de andere groep gingen bijlen op volgorde van leeftijd leggen. Beide groepen maakten een prehistorisch sieraad.
    Een ander deel van de groep volgde de doe-route Middeleeuwen. Het vuur maken in de Middeleeuwen was niet gemakkelijk. Verder hebben ze een touw gemaakt op de lijnbaan, wat met een partijtje touwtrekken op de stevigheid getest werd.

    Tot slot de strijd van de gladiatoren: Rood tegen Blauw.

    Een topdag!

    Maar, herkent u onze Romeinen?

     

     

     

    collage Kierewet met riet

    Wetenschap en Technologie in groep 4A

    De eerste opdracht was: Bouw met rietjes een toren, net zo hoog als de juf haar bureau, of hoger en het moet zelfstandig kunnen staan. In de rietjes mocht niet geknipt worden en er mocht wel plakband gebruikt worden. Dat was een hele uitdaging. Hoe krijg je het stevig, hoe krijg je het hoog, hoe kun je het aan elkaar verbinden zodat je doel bereikt wordt. In tweetallen werd er druk overlegd en uitgeprobeerd. Na de tweede les zijn alle bouwwerken besproken. We keken naar de ontwerpeisen en de uitvoering. Er waren goed gelukte bouwwerken bij en bouwwerken die een volgende keer op een andere manier opgestart worden. Een leuke ervaring. 

    De kinderen hebben zelf deze videoclip bedacht en uitgevoerd. Veel kijkplezier! 

    De kinderen van groep 5B hebben in het Engels voorgelezen aan groep 3A. Het was heerlijk weer en daarom hebben we een lekker plekje in de zon gezocht.